نحن نستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز) لتحسين تجربتك على موقعنا.
باستخدامك للموقع، فإنك توافق على سياسةالخصوصية الخاصة بنا.

إزاي توازن بين ذوقك كمصمم ورغبة العميل؟

إزاي توازن بين ذوقك كمصمم ورغبة العميل؟

مصمم جرافيك يناقش أفكاره مع عميل في اجتماع عمل


واحدة من أصعب المعضلات اللي بتقابل أي مصمم هي إزاي يلاقي النقطة اللي يرضي فيها نفسه كمبدع، وفي نفس الوقت يرضي العميل اللي بيدفع فلوس وعايز يشوف شغله زي ما هو متخيله. الموضوع مش سهل، لكن لو فهمت القصة صح، هتقدر توصل لحل وسط يرضي كل الأطراف.

1. افهم العميل الأول قبل ما تبدأ

أكبر غلطة بيقع فيها المصمم إنه يبدأ ينفذ على طول من غير ما يعرف العميل بيدور على إيه. خد وقتك في الأسئلة:

إيه الهدف من التصميم؟  .. إيه الفئة المستهدفة؟ .. هل في ألوان أو ستايل معين في دماغه؟

الأسئلة دي هتوفر عليك تعديلات كتير وهتخلي العميل يحس إنك فاهمه.

2. ذوقك مهم.. بس مش كفاية

أنت كمصمم عندك عين مدربة وذوق مختلف، وده ميزة. لكن لازم تعترف إن التصميم مش معرض فني، ده شغل موجه لجمهور محدد. يعني ذوقك لازم يخدم هدف التصميم مش يسيطر عليه.
مصمم يشرح فكرة التصميم على لابتوب بلغة بسيطة للعميل


3. اعرض اختيارات مش اختيار واحد

من أذكى الحيل اللي تقدر تعملها إنك تعرض على العميل أكتر من خيار. مثلاً 2 أو 3 نسخ من الشعار بأساليب مختلفة. كده العميل هيحس إن عنده حرية يختار، وفي نفس الوقت هتوجهه ناحية الذوق الصح.

4. وضّح أفكارك ببساطة

كتير من العملاء مش فاهمين مصطلحات التصميم. متقولش له "الخط ده Sans Serif مناسب للـ Branding" لكن قول "الخط ده بسيط وسهل القراءة وهيخلي البراند بتاعك يظهر عصري". خلي الشرح بلغة العميل مش بلغة المصمم.
عميل يختار بين عدة نماذج تصميم قدمها المصمم


5. اتعلم تقول لأ بطريقة ذكية

في لحظات العميل ممكن يطلب حاجة ضد مبادئ التصميم الصح. هنا دورك إنك تشرحله ليه ده مش مناسب، وتقترح بديل. السر كله في إنك تقول "لأ" بشكل مهذب ومبني على منطق، مش مجرد رفض.
وادخل على المقال ده هتلاقي أمثلة على طلبات العملاء الغريبة وطريقة التعامل معاها

6. خلي العلاقة شراكة مش تحدي

الموضوع في الآخر مش معركة "أنا صح ولا العميل صح". النجاح الحقيقي بييجي لما تعتبر العميل شريك، وتشتغلوا سوا على إن المشروع ينجح ويحقق أهدافه.

لقطة لنجاح التعاون بين المصمم والعميل بابتسامة واتفاق



الخلاصة

التوازن بين ذوقك كمصمم ورغبة العميل محتاج ذكاء، مرونة، وصبر. لما تدي مساحة لذوقك وفي نفس الوقت تحترم رغبة العميل وتوجهها صح، هتوصل لنتيجة الكل مبسوط بيها: تصميم ناجح، وعميل راضي، ومصمم فخور بشغله.

وفي النهاية .. اترك تعليقك واقتراحك فهذا شيئ يدفعني للتطور 😍😉

تعليقات