نحن نستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز) لتحسين تجربتك على موقعنا.
باستخدامك للموقع، فإنك توافق على سياسةالخصوصية الخاصة بنا.

ليه لازم مصمم الجرافيك يتعلم تسويق؟

ليه لازم أي مصمم جرافيك يتعلم تسويق؟

مصمم جرافيك يعمل على جهاز كمبيوتر ويجمع بين برامج التصميم ومخططات التسويق.


ناس كتير فاكرة إن شغل مصمم الجرافيك كله عبارة عن ألوان وأشكال وابتكارات، وإن شغلته إنه "يعمل التصميم يبان شيك". بس الحقيقة إن القصة أعمق بكتير. التصميم مش مجرد شكل، التصميم رسالة. والرسالة دي لازم توصل للصح وتتأثر بيها الناس. وهنا ييجي دور التسويق.

في المقال ده هنتكلم عن ليه أي مصمم جرافيك لازم يتعلم تسويق، وإزاي ده ممكن يفرق بينك وبين أي مصمم تاني في السوق.


التصميم مش بس شكل حلو

التصميم لوحده من غير هدف واضح بيكون مجرد لوحة جميلة، لكن الإعلان أو البوست أو الهوية البصرية محتاجين أكتر من كده. محتاجين يخدموا غرض تسويقي:

- يشجع عميل يشتري

- يقنع حد يسجل في خدمة
- يخلق صورة قوية عن براند

يعني التصميم أداة، لكن التسويق هو الخطة اللي بتحدد الأداة دي تشتغل إزاي.

إعلان تسويقي ناجح على وسائل التواصل الاجتماعي يظهر على شاشة الهاتف.



الماركتنج بيدي للمصمم "عين تانية"

لما تتعلم تسويق هتفهم:

- مين الجمهور المستهدف؟

- إيه اللي بيحفز الناس يضغطوا على زر "اشترِ الآن"؟
- إيه الألوان اللي بتأثر على قرار العميل؟
- إيه الأسلوب اللي يجذب الشباب مختلف عن اللي يجذب الكبار؟

بمعنى تاني، بدل ما تشتغل "أعمى" وتعمل شكل يعجبك، هتشتغل "بذكاء" وتعمل شكل يعجب السوق والجمهور.

مقارنة بين تصميم جمالي بدون هدف وتصميم تسويقي يحقق نتائج واضحة.



الفرق بين مصمم عادي ومصمم فاهم تسويق

- المصمم العادي: بيعمل شكل يبان حلو وخلاص.

- المصمم اللي فاهم تسويق: بيعمل شكل يخلي العميل يحقق مبيعات أكتر أو يوصل لنتيجة ملموسة.

الفرق ده بيخلي أصحاب الشركات يدوروا على المصمم الثاني أكتر، لأنه مش بيكلفهم فلوس على الفاضي، بالعكس بيجيب لهم فلوس.

اجتماع بين مصمم جرافيك وفريق تسويق لمناقشة أفكار العلامة التجارية.



أمثلة واقعية

- إعلان معمول بجرافيك قوي جداً، ألوان ملفتة ورسومات احترافية، لكن محدش اهتم بيه → ليه؟ لأنه موجه لجمهور غلط.

- في المقابل، إعلان بسيط جداً من ناحية الشكل، لكنه معمول بتكنيك تسويقي صح → النتيجة: الناس اتفاعلت، والمبيعات زادت.

المغزى هنا: التصميم من غير تسويق زي عربية فارهة من غير سواق.

إعلان تسويقي ناجح على وسائل التواصل الاجتماعي يظهر على شاشة الهاتف.



المصمم + التسويق = مصمم مطلوب أكتر

لو عايز تميز نفسك عن آلاف المصممين اللي بيتخرجوا كل يوم وبيتعلموا فوتوشوب وإليستريتور، يبقى الحل إنك تضيف معرفة تسويقية لمهاراتك. ده بيخليك:

- تفهم السوق.

- تقدم حلول مش بس أشكال.
- تبني براندينج متكامل يخلي العميل يثق فيك ويعتمد عليك.
ميزان يوضح تكامل التصميم مع التسويق لتحقيق قيمة أعلى.



إزاي تبدأ تتعلم تسويق كمصمم؟

متخليش الموضوع يخوفك، البداية سهلة:

  1. اقرأ كتب خفيفة زي "التسويق بالمحتوى" أو "التسويق 101".
  2. تابع إعلانات ناجحة على السوشيال ميديا وحللها: إيه اللي خلّى الناس تتفاعل معاها؟
  3. خد كورسات مجانية أو على يوتيوب عن أساسيات التسويق الرقمي.
  4. جرب بنفسك: اعمل حملة صغيرة لتصميمك واختبر النتيجة.

مع الوقت، هتلاقي دماغك بتفكر بطريقة مختلفة تماماً، وهتبدأ تصمم مش بس عشان "الجمال"، لكن عشان "النتيجة".

مصمم جرافيك يدرس كتب التسويق بجانب أدواته الإبداعية.



الخلاصة

التصميم فن، لكن التسويق علم. ولما الاتنين يتقابلوا في شغلك، هتكون مش مجرد مصمم، لكن مبدع فاهم السوق. ساعتها هتكون قيمتك أعلى، وهتكون مطلوبة أكتر، وهتحس إن شغلك مش بس بيعجب الناس، لكنه بيغير قراراتهم وبيأثر في اختياراتهم.

وفي النهاية .. اترك تعليقك واقتراحك فهذا شيئ يدفعني للتطور 😍😉

تعليقات