هل فعلاً العميل مش فاهم التصميم؟
ولا إحنا اللي بنصعبها | نصائح للمصممين
كتير بنسمع المصممين بيقولوا: "العميل مش فاهم حاجة في التصميم"،
بس هل ده صحيح في كل الحالات؟ ولا ممكن إحنا كمصممين أحياناً بنعرض الفكرة بشكل معقد يخلي العميل مش قادر يستوعبها؟
العميل مش مصمم… طبيعي مش يعرف التفاصيل
العميل مش شغله إنه يعرف الفرق بين الخطوط أو معنى التناسق اللوني،
هو بيدور على النتيجة اللي تحقق له هدفه.
وهنا بييجي دورك إنك توصل فكرتك بأسلوب بسيط وواضح من غير مصطلحات فنية تقيلة.
إحنا كمان بنغلط
في بعض الأوقات المصمم بيكون واثق إن رأيه هو الصح لأنه شايف بعين فنية،
لكن التصميم الناجح مش بس إبداع، هو كمان حل لمشكلة أو تحقيق لهدف العميل.
يعني لازم توازن بين لمستك الإبداعية ورغبة العميل.
التواصل هو الأساس عشان الشغل يطلع بأفضل صورة:
1-اسأل العميل عن الهدف من التصميم.
2-اعرف الجمهور المستهدف.
3-شاركه أمثلة قبل ما تبدأ.
4-خلي فيه مراجعات على مراحل مش مرة واحدة.
الخلاصة :
الموضوع مش "العميل مش فاهم" أو "المصمم دايمًا صح"،
الموضوع شراكة بين الاتنين عشان يوصلوا لنتيجة ترضي الجميع.
ولما التواصل يكون واضح، أي اختلاف ممكن يتحول لفكرة مميزة.




